דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


נחלות ומשקים חקלאיים 

מאת    [ 03/07/2012 ]

מילים במאמר: 488   [ נצפה 2159 פעמים ]

בין סוגי נכסי הנדל"ן הסחירים בישראל נחלות חקלאיות במושבים הינם כמעט סוג הנכס היחידי הכולל שטחים נרחבים, מאפיין אשר זיכה אותן באטרקטיביות נדל"נית ייחודית.

על מנת להבין טוב יותר את היתרונות והחסרונות הטמונים בסוג נכס זה, ראוי לחשוף את התהליכים וההיגיון הטמונים בעיצוב והולדתו.

הופעת דגם נחלה החקלאית בנוף הנדל"ן הישראלי באה בד ובבד עם מיסוד דגם המושב (בו נכלל גם דגם המושב השיתופי) בשנות ה-20 וה-30 של המאה ה-20. דגם זה התבסס במידה רבה על מודל הכפר החקלאי שהיה נפוץ באירופה וכן בקרב האוכלוסייה הפלסטינאית בא"י, במסגרתו בצמוד לכל בית משפחה נמצאה חלקת קרקע, אשר עיבודה החקלאי שימש כמקור הפרנסה העיקרי למשפחה.

בניגוד לדגם הקיבוץ, אשר גם הוא גובש באותה תקופה בא"י, בו התקיימה בדרך כלל הפרדה בין איזור המגורים לשטחים החקלאיים (אשר בהתאם למודל השיתופי היו בבעלות הקיבוץ ולכן לא חולקו לחלקות), דגם המושב תוכנן על בסיס הצמדת החלקה החקלאית לאיזור המגורים (לעתים כלל המושב גם שטח חקלאי נוסף, מרוחק יותר). ההנחה הבסיסית אשר עמדה מאחורי תכנון זה הייתה כי הצמדת החלקה החקלאית לבית המגורים תייעל ותקל על החקלאי בעיבוד חלקתו, זאת בהתחשב בעובדה כי כלי תחבורה חקלאיים וכלי תחבורה ככלל לא היו ציוד נפוץ באותן שנים. הנחת יסוד נוספת הייתה כי שטח חקלאי בן מספר דונמים יכול להוות מקור פרנסה מספק ליחידת משפחה אחת.

מיסוד דגם המושב כצורת התיישבות חקלאית מקובלת של המוסדות המיישבים הציוניים באותן שנים והסדרה נוספת ומאוחרת יותר אשר בוצעה על ידי גופי התכנון של מדינת ישראל, הביאו לחלוקה רשמית של הנחלות החקלאית למספר חלקות בעלות ייעוד שונה:

חלקה א' – שטח הקרקע עליו הוקם בית המשפחה, לרוב בקדמת השטח הנחלה ובצמוד לצירי התנועה של המושב (בהקבלה למרחב העירוני – לרחוב).

חלקה ב' -  שטח קרקע הצמוד לחלקה א' ומיועד לשימוש חקלאי.

חלקה ג' – שטח קרקע המרוחק מחלקות א' וב', המיועד אף הוא לשימוש חקלאי.

ראוי לציין כי מספר רב של מושבים בישראל הוקמו ונוהלו על ידי אגודות שיתופיות, במושבים אלה המונח "נחלה" אינו מתאר שטח קרקע בלבד, אלא מתאר את כלל הנכסים והזכויות בקרקע וברכוש האגודה המוענקות לחבר אגודה. כמו כן, חשוב לציין כי מרבית קרקעות המושבים בישראל נמצאות בבעלות המדינה ומנוהלות על ידי מנהל מקרקעי ישראל, בהתאם חלוקת הנחלה, אשר תוארה לעיל, אינה הצהרתית בלבד, אלא נושאת עימה משמעויות תכנוניות וכלכליות נכבדות.

דגם המושב נחל הצלחה לא מועטה: לצד הקיבוצים הפכו המושבים לצורת ההתיישבות החקלאית הנפוצה בישראל ולמרות קשיים לא מועטים חלק נכבד מתושבי המושבים הצליח לעשות שימוש בנחלות החקלאיות כמקור פרנסה עיקרי. מצב זה השתנה בצורה ניכרת בראשית ובמהלך שנות ה-80, לאחר עליית מפלגת הליכוד לשלטון וביטולו ההדרגתי של מודל החקלאות המתוכננת והמסובסדת שהיה נהוג עד לאותה עת. מהלך זה לצד המשבר האינפלציוני שפקד את ישראל באותן שנים ומשבר מניות הבנקים, הכניסו את ענף החקלאות למשבר כלכלי חמור ומשבר זה הביא לתחילתו של תהליך בו הפכה הנחלה החקלאית מיחידת ייצור חקלאית משפחתית לנכס נדל"ן אטרקטיבי.

 

נכתב ע"י nahalot.co.il - שיווק משקים ונחלות

 

www.nahalot.co.il  הדרך שלך להגשים חלום ! שיווק נחלות ומשקים במושבים.


במידה ואתם מעוניינים לקנות או למכור משק למכירה או נחלה למכירה


נשמח לעזור: 052-9966621




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב